söndag, januari 04, 2009

Dagens foto - 4/1

Idag så bakade jag och Therese grötbullar, något som jag varit sugen på i evigheter, fast det inte blivit av att jag bakat det, men nu tänkte jag att jag skulle göra slag i saken...Visst ser dom goda ut? Tänk er dom, alldeles nybakade, varma inuti, med smör och ost på som liksom smälter in i brödet...*mums*, jag kan ju säga att till mig så räckte det inte med bara en sån....


Grötbullar: ca 25 st

4 dl kall eller ljummen havregrynsgröt

3 dl fingervarmt vatten

50 g jäst

1 tsk salt

ca 13 dl vetemjöl


Häll gröt och vatten i en bunke. Smula ner jästen och rör tills den löser sig. Blanda i salt och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg. Jäs övertäckt ca 45 min. Sätt ugnen på 225- 250 grader. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den. Forma till ca 25 bullar. Lägg på plåt klädd med bakplåtspapper. Jäs bullarna övertäckta ca 30 minuter. Grädda i ca 10 minuter tills bullarna fått fin färg.




Bonusfoto, men som inte är taget av mig utan av Therese. Måste ju visa en bild på Fina i snön!




2 kommentarer:

teres sa...

Åhhhh, tack för recept. Alltid på jakt efter nytt bröd att baka :), de ser mumsiga ut o låter trevliga att baka.
Fina i snön är en helt fantastisk bild!

God fortsättning....

kramen teres

Anonym sa...

Hjälp vad Fina påminner om Fäkta på den där bilden, och saknaden är total då jag ser hur lika det är och blir påmind om att jag inte längre har min älskade tokhund med mig längre.. ;(